Berichten van de Werkmetjehart-vloer: gesprek met Manon van Mierlo

Datum

15 juni 2020

“Denk in oplossingen! Er is altijd iets mogelijk, wees creatief en blijf positief

Onze eigen directieassistente Monica Kuppens vraagt in de rubriek Berichten van de Werkmetjehart-vloer andere Topondersteuners de hemd van het lijf. Hoe ben je in het vak terecht gekomen, wat is er tijdens deze coronacrisis veranderd in je werk en hoe zie jij de toekomst van ons vak.

Deze keer spreekt Monica met Manon van Mierlo. Manon is getrouwd met Eric en samen hebben ze een dochter van 18 jaar. Ze wonen in Tilburg. Na 24 jaar in het bankwezen gewerkt te hebben, is Manon 3,5 jaar geleden haar avontuur in de detachering bij Public Support begonnen. Ze heeft al bij diverse mooie opdrachtgevers gezeten. Bijvoorbeeld als bestuurssecretaresse bij het Centrum Jeugd en Gezin Kempengemeenten, bij gemeente Woudrichem waar ze het gehele college ondersteunde of ter ondersteuning van 2 gedeputeerden bij de Provincie Zeeland. Momenteel is ze gedetacheerd bij gemeente Cuijk waar ze de wethouders van Sociaal Domein en Openbare Werken ondersteunt.

Waarom heb je voor het vak gekozen?

27 jaar geleden ben ik bij toeval in het vak gerold. Ik werkte toen bij een administratiekantoor voor boeren en in de avonduren had ik mezelf een vrij uniek tekstverwerkingspakket eigen gemaakt. Bij een van de banken zochten ze iemand die met dat specifieke pakket kon werken, zo ben ik in het in het vak terecht gekomen.

Een aantal jaar geleden werd er bij de bank waar ik toen werkte een grote reorganisatie aangekondigd. Dat maakte dat ik bij mezelf te rade moest gaan welke kant ik op zou willen. Ik voelde dat de bankenwereld niet meer paste.

Mijn man werkt als bedrijfscontactfunctionaris bij de Gemeente Gilze en Rijen, daar was op dat moment iemand van Public Support gedetacheerd. Hij vond dat ook echt iets voor mij. Ik was wel al aan het solliciteren en kreeg ook banen aangeboden maar het voelde niet goed. Tijdens onze vakantie in Italië stonden wij met de caravan tegenover de camper van een van de wethouders van Gilze en Rijen en ook hij gaf aan dat detachering echt bij mij zou kunnen passen. Terug van vakantie heb ik direct contact opgenomen met Diana die via Public Support bij de gemeente werkte. Ze was zo enthousiast en dat was behoorlijk aanstekelijk. Diana heeft mij geïntroduceerd bij Public Support. Het voelde gelijk goed! Ik haal enorm veel vreugde en plezier uit mijn baan. De afwisseling van de opdrachten maakt het werk steeds weer uitdagend.

Hoe is jouw werk veranderd door de coronacrisis?

Wij zijn direct allemaal vanuit huis gaan werken. Het vaste nummer heb ik naar mijn mobiel doorgeschakeld. Waardoor ik 24/7 bereikbaar ben, ondanks dat ik maar 24 uur werk. In deze tijd is het belangrijk om flexibel te zijn. Op de dagen dat ik officieel vrij ben, sta ik mijn collega’s gewoon te woord en help ik als er iets gedaan moet worden dat niet kan wachten of ik spreek af wanneer ik iets oppak dat niet direct hoeft. Verwachtingsmanagement is belangrijk voor mij. Collega’s weten bij mij waar ze aan toe zijn. Niets van je laten horen of niet reageren is niet okay.

Wat doet een bestuurssecretaresse en waar wijkt dat af ten opzichte van het bedrijfsleven? 

Ik kan het alleen vergelijken met het bankwezen. Daar heb ik een verschuiving gezien van klantgerichtheid en excellente service naar kostenreductie en commerciële belangen. Ik werkte bij de private banking poot en zelfs daar moest ik mijn klanten doorverwijzen naar internetbankieren en werd ik op mijn vingers getikt als ik iets voor een klant gedaan had wat hij eigenlijk zelf via het internet had kunnen doen.

Als bestuurssecretaresse zet je je in voor het gezamenlijk belang. Ik ben nu weer veel meer klant- in plaats van productgericht aan het werk.

Hoe zorg jij voor verbinding nu wel elkaar minder zien?

Ik ben nu nog meer de verbindende factor, daarvoor moet ik dan wel goed bereikbaar zijn. Ik bel, beeldbel, app en e-mail de hele dag. Ik “zoek” iedereen op, waardoor ik signaleer als er dingen spelen die de beleidsmedewerkers of wethouders moeten weten.

Er is net een nieuwe wethouder gestart die ik ga ondersteunen. Om echt een band op te kunnen bouwen en hem wegwijs te maken gaan we voorlopig 1 dag in de week naar het gemeentehuis.

Hoe zie jij de toekomst van ons vak?

Het nieuwe nu wordt een gezonde balans tussen thuiswerken en op kantoor zijn. Gemeenten stonden niet allemaal open voor thuiswerken en hadden het idee dat het niet zou werken. Opeens moesten we wel en blijkt het prima te kunnen. Het is mooi om te zijn hoe snel men is omgeschakeld. Er is heel veel mogelijk.

Laatst hebben we de afscheidsreceptie van een wethouder helemaal digitaal georganiseerd. Na de raadsvergadering (die ook volledig digitaal gaat) zaten in de raadszaal 5 mensen: de wethouder en zijn vrouw, de burgemeester, de secretaris en de griffier. Alle collega’s hadden een videoboodschap ingesproken die in de raadszaal werden getoond. We hadden een cameraman geregeld die alles heeft vastgelegd zodat wij ook mee konden kijken. Het was een groot succes.

Heb je een blooper die je wilt delen?

Nu de telefoon van de gemeente 24/7 naar mij staat doorgeschakeld neem ik altijd op met bestuurssecretariaat gemeente Cuijk. Laatst kreeg ik een anoniem telefoontje dus ik nam netjes op met mijn gebruikelijk welkomstboodschap. Meteen daarna werd er opgehangen. Achteraf bleek dat mijn moeder te zijn die dacht verkeerd verbonden te zijn.

Wil je ons nog iets vertellen?

Denk in oplossingen! Er is altijd iets mogelijk, wees creatief en blijf positief. Daar haal je de meeste energie uit. En het allerbelangrijkste, volg je gevoel!