Hybride werken - de nieuwe werkelijkheid

Datum

10 januari 2022

Wat is hybride werken?

Hybride werken is de combinatie van deels thuiswerken en deels op kantoor. Zoals gezegd werken veel werknemers sinds de eerste corona uitbraak voor een groot deel vanuit huis. De wil om weer op kantoor te werken neemt naarmate we langer thuiszitten bij iedereen toe. Even dat korte schakelen met een collega of het praatje bij de koffieautomaat, we missen het allemaal.

Toch bevalt het thuiswerken ons over het algemeen beter dan we vooraf gedacht hadden. Uit verschillende onderzoeken en peilingen blijkt namelijk dat de meerderheid van de Nederlandse werknemers ook na corona graag voor een deel wil blijven thuiswerken. De kantoorbezoeken worden dan bijvoorbeeld beperkt tot 2-3 dagen per week. Deze combinatie tussen thuis en op kantoor noemen we dan ook; hybride werken.

In een hybride werkcultuur is dan ook niet de locatie waar het werk wordt uitgevoerd leidend, maar juist het type werk. Denk bijvoorbeeld aan het doel van de activiteit, de efficiëntie van communicatie en persoonlijke voorkeuren. Als we het over hybride werken hebben, dan gaan we daarvan uit en niet zozeer van de locatie waarop dit dient te gebeuren.

Tot slot past hybride werken ook los van corona helemaal bij de digitale samenleving van vandaag de dag. De digitale mogelijkheden zijn immers eindeloos waardoor het niet voor iedereen essentieel is om vanuit kantoor te werken.

Een nieuwe manier van samenwerken

In het tijdperk van hybride werken zijn de keuzes in tijd en ruimte groter dan in het “oude normaal”. Meeting ruimtes blijven vaker leeg, videobellen is plots door vrijwel iedereen geaccepteerd en de inrichting en functionaliteit van kantoorgebouwen veranderen.

Hybride werken betekent dan ook dat een combinatie van vaste fysieke ontmoetingsruimten, flexwerk plekken, thuiskantoren en virtuele werkomgevingen steeds “normaler” wordt. Dit is uiteraard ook van invloed op het samenwerken met collega’s én het leidinggevende aspect.

Als leidinggevende in een hybride werkcultuur is er dan ook meer vereist dan enkel het ‘planning and control’ gedeelte. Het is namelijk nog moeilijker om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen én te houden. In hybride werkculturen lijkt er dan ook behoefte aan menselijk en oprecht leiderschap waarbij de focus ligt op veel eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen én duidelijke resultaatafspraken.

Wat doet de werkgever?

Werkgevers zien de kantoortuinen langzaamaan verdwijnen en medewerkers moeten meer dan ooit overal kunnen werken. Als werkgever is het dan ook belangrijk om goed na te denken over welke keuzes je maakt in het (thuis) faciliteren van medewerkers. Als organisatie ben je immers verantwoordelijk om een degelijke werkplek te faciliteren aan alle medewerkers.

Als werknemer kan je hier uiteraard over in gesprek gaan met je werkgever. Bepaal samen bijvoorbeeld wat er voor nodig is om ook vanuit huis goed te kunnen werken. Denk daarbij niet alleen aan hardware als een laptop en bureau, maar juist ook aan software.

Daarnaast staat de werkgever voor de volgende uitdagingen:

  • Borgen van de werk-privé balans;
  • Inrichting kantoor en eventuele flexplekken;
  • Welk werk kan vanuit huis en welk werk absoluut niet;
  • Opleiding nieuwe medewerkers;
  • Leiderschap op afstand;
  • Betrokkenheid en productiviteit.

Kortom, nu we eenmaal gewend zijn aan een meer hybride manier van werken is er geen weg meer terug. Maak daarom goede afspraken met je werkgever en spreek altijd je persoonlijke voorkeuren uit.

De mening van Public Support

Ons Public Support-motto is Werk met je Hart,  daarmee hechten wij ook veel waarde aan ‘werkgeluk’. Hybride werken is hier in deze  tijd, steeds vaker een belangrijk onderdeel van. Om die reden doen wij er dan ook alles aan om samen met onze opdrachtgevers het thuiswerken goed te faciliteren, met veel aandacht voor vitaliteit.

Sonja Wollrabe, TopSecretaresse: “Ook als secretaresse merk ik dat het enorm fijn is om deels vanuit huis te werken. Hiermee houd ik een goede werk/privébalans. In overleg met de opdrachtgever is er dan ook veel mogelijk”.

Voordelen van hybride werken

Hybride werken biedt uiteraard veel kansen voor zowel werknemers als werkgevers. Zoals gezegd is het in een zeer kort tijdsbestek omarmt door een groot deel van de Nederlandse arbeidsmarkt.

Werkgeluk

Steeds meer werknemers ervaren het als zeer prettig dat het (deels) thuiswerken zorgt voor een betere combinatie tussen werk en privé. Zo is er geen reistijd, kunnen kinderen van school gehaald worden en boodschappen gedaan worden. Deze tijd kan op een ander moment eenvoudig gecompenseerd worden. Uit onderzoek van Wuestman blijkt zelfs dat werknemers die hybride werken zich verantwoordelijker voelen, meer bevlogen zijn en beter in hun vel zitten dan werknemers die alleen op kantoor werken.

Duurzaamheid

Ook duurzaamheid is een voordeel van hybride werken. Zo staan werknemers minder in de file en gebruiken zij de auto of het OV aanzienlijk minder. Buiten het feit dat dit goed is voor het milieu, is dit ook goed voor het welzijn van de werknemer, welke minder vermoeid de dag afsluit. Daarnaast heeft hybride werken ook indirect invloed op het energieverbruik op kantoor en de benodigde kantoorruimte voor de werkgever.

Ga het gesprek aan

Heb jij ook zo je eigen idee bij hybride werken? Ga dan het gesprek aan met je werkgever. Zoek samen naar de juiste oplossing en blijf de insteek van het switchen tussen thuis werken en op kantoor ook regelmatig evalueren met elkaar. Hybride werken blijft tenslotte minstens zo hard buffelen als voorheen!

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of opmerkingen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder op weg in de wereld van het hybride werken.

Vind uw Support

Hoe solliciteer je? Een aantal sollicitatie tips.

25 januari 2022

Onze recruiters Astrid, BIanca en Diana lezen per jaar honderden ...

Lees artikel

De voordelen van een clean desk

19 januari 2022

Je hebt er vast vaker over gehoord of gelezen, ‘clean ...

Lees artikel

''Ik heb het PS-stokje nu overgedragen aan Mara en dat maakt de cirkel rond.''

25 maart 2021

Onze eigen directieassistente Monica Kuppens vraagt in de rubriek Berichten ...

Lees artikel