Als secretaresse evenementen organiseren? Deze 8 stappen zijn cruciaal

Datum

5 februari 2024

Zo organiseer je als secretaresse een perfect evenement!

Als secretaresse staan wij voor de uitdaging om dagelijks duizend en één taken te managen. Eén daarvan kan het organiseren van een evenement zijn. In dit artikel lees je hoe je als secretaresse, in 8 stappen, een evenement kunt organiseren en ervoor kunt zorgen dat alles vlekkeloos verloopt. Zelfs als er iets niet volgens planning gaat.

Stap 1: Stel duidelijke doelen

Voordat je begint is het essentieel om duidelijke doelen voor het evenement te stellen. Vraag jezelf af: Wat wil je bereiken? Of het nu gaat om een nieuwjaarsborrel, het werven van nieuwe klanten of het vieren van mijlpalen, heldere doelen zorgen voor een gestructureerde aanpak. Sta dus écht even stil bij stap 1. Als je doelen niet helder zijn, wordt het lastig om alle andere stappen goed uit te voeren.

Stap 2: Budget

Het succes van een evenement hangt vaak af van een goed beheerd budget. Ga eerst na wat het budget is voor het gehele event. Houd ook rekening met onvoorziene uitgaven en zorg ervoor dat je binnen het budget blijft zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Stap 3: Evenementplan opstellen

Een gedetailleerd evenementplan is een sleutel tot succes. Maak een lijst van alle taken, deadlines en verantwoordelijkheden. Denk aan zaken zoals de datum, locatie, catering, sprekers, registratie en promotie. Verdeel het bedenken en regelen van deze taken eventueel met collega’s en zorg voor een strakke planning om alles goed te laten verlopen. Bekijk ook per deelonderwerp wat het budget is. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Tip van onze secretaresses: Bedenk ook wat er in elke stap eventueel mis kan gaan. Zoals een spreker die op het laatste moment uitvalt. Wees je in ieder geval bewust van dit soort zaken.

Stap 4: Locatie

De keuze van de locatie is natuurlijk cruciaal. Overweeg de grootte van de ruimte, de bereikbaarheid en de voorzieningen. Zorg ervoor dat de locatie past bij het doel van het evenement en aantrekkelijk is voor deelnemers. Maak tijdig reserveringen, zeker bij populaire locaties. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op locaties.nl voor inspiratie.

Tip van onze secretaresses: ga na hoe de locatie het beeld en geluid heeft geregeld. Niets is zo vervelend als op de dag van het event erachter komen dat bijvoorbeeld het geluid het niet (goed) doet.

Stap 5: Promotie

Los van wat voor soort evenement je organiseert; je moet altijd aan promotie doen. Of het nu een kleinschalige borrel is of een groot evenement waar duizenden mensen aanwezig zijn, de potentiële deelnemers moeten de urgentie voelen om deel te nemen. Bedenk goed of dit promotie is via een e-mailtje naar collega’s of promotie via bijvoorbeeld persberichten en social media. In het laatste geval is het goed om stap 3 er nog even bij te pakken en een plan op te stellen. Het doel is in ieder geval altijd: een aantrekkelijke boodschap creëren die deelnemers overtuigt om aanwezig te zijn.

Stap 6: Registratie en deelnemersbeheer

Een gestroomlijnde registratieprocedure is van essentieel belang. Maak gebruik van moderne tools voor online registratie om het proces voor zowel deelnemers als organisatoren eenvoudig te maken. Houd nauwkeurig bij hoeveel mensen zich hebben aangemeld en zorg voor duidelijke communicatie voor en na het evenement.

Stap 7: Coördinatie op de dag van het event

Als je als secretaresse evenementen coördineert, zorg er dan voor dat alle leveranciers op tijd arriveren, technische apparatuur goed functioneert en sprekers op de hoogte zijn van het tijdschema. Zorg er daarnaast voor dat je een back-upplan hebt voor onverwachte situaties en wees flexibel om snel te kunnen inspelen op veranderingen.

Stap 8: Evaluatie en feedback

Na afloop van het evenement is het tijd om de resultaten te evalueren. Verzamel feedback van deelnemers, sprekers en teamleden. Analyseer wat goed ging en kijk naar wat er in het vervolg beter kan.

Conclusie: Een succesvol evenement begint bij de secretaresse

Als secretaresse evenementen organiseren komt neer op een paar zaken: Door duidelijke doelen te stellen, een gedetailleerd plan te maken en beslissingen te nemen, kun je een event in de basis goed voorbereiden. Met de juiste aanpak en aandacht voor detail, zorg je voor een topevent. Succes! Meer weten over het secretariële vak en Public Support? Klik hier!