Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Sandra vertelt

Datum

13 februari 2024

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde idee? Nee. Ze hebben wel raakvlakken, maar ze verschillen ook op punten die er echt toe doen voor mensen. Zo ook voor Sandra van der Pluym, die al zeven jaar wordt gedetacheerd als bestuurssecretaresse/managementassistent. In dit blog legt ze uit waarom ze hiervoor kiest.

Sandra van der Pluym - gedetacheerd secretaresse

Stoute schoenen

‘’Zeven jaar geleden besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en te solliciteren bij Public Support. Mijn privéleven liet het toen toe om in plaats van ‘een gewone baan’ te hebben, te gaan detacheren: via steeds andere opdrachten een nieuwe wereld induiken. Een nieuwe wereld, op een andere plek, met andere collega’s.’’

Een spannende stap natuurlijk, want het is echt wel even wat anders dan om iedere dag op dezelfde plek te zitten. Sandra: ‘’Ik beoefen natuurlijk wel elke keer mijn vak, namelijk dat van directie-/managementassistent. Vanuit die rol plan en organiseer ik, leg ik de puzzel die maakt dat het management of de directie kan doen wat ze moeten doen. Maar de opdrachtgever of de afdeling is elke zoveel maanden of soms jaren compleet anders. Dus ook de collega’s die ik heb en de omgeving waar ik werk, zijn anders.’’

Avontuurlijk met zekerheid

Alleen doet Sandra dat wel allemaal in dienst bij Public Support, gedetacheerd dus. ‘’Ondanks de steeds andere opdrachten en alles wat daarbij komt kijken, heb ik dus wel de zekerheid, pensioenopbouw, een leaseauto en andere voordelen van een vaste baan. Daarnaast heb ik een regiodirecteur als sparringspartner die er altijd voor me is en kan ik veel trainingen en opleidingen volgen.”

Daar zit meteen het verschil met uitzenden. Sandra: ‘’Net als met detacheren heb je als uitzendkracht steeds een andere opdracht. Alleen als uitzendkracht heb je veel meer onzekerheid en als je geen opdracht hebt, heb je ook geen inkomen en ga je dus de ww in. Als gedetacheerde ben ik gewoon in dienst en word ik dus ook betaald en bouw ik pensioen op, ook als er even géén opdracht is.’’

Benieuwd naar digitale kansen

Detacheer-collega’s

Nog een verschil is dat Sandra veel collega-detacheerders heeft met wie ze kan overleggen. ‘’Als ik een bepaalde tool niet ken of een stukje kennis mis, kan ik via Public Support bij bijna 250 andere gedetacheerde managementassistenten terecht. We zien elkaar op bijeenkomsten en dat is zowel gezellig als leerzaam. Ook dat is iets wat je als uitzendkracht niet hebt.’’

Steeds weer een nieuwe wereld

En zo werkte Sandra met de zekerheid van detachering, in steeds wisselende werelden. Een verzekeraar en een belegger kwamen voorbij, een energiebedrijf en sinds kort een tbs-kliniek. ‘’Regelmatig van opdracht wisselen, of van opdrachtgever, dat past bij me. Die afwisseling vind ik leuk.’’

Als Sandra hoort dat er ergens ondersteuning nodig is en ze is beschikbaar, dan zegt ze al gauw ja. ‘’Ik denk dat dat komt doordat ik flexibel, loyaal en nieuwsgierig ben. Daarom denk ik al gauw: tja, waarom niet? Het moet wel heel ver van me af staan wil ik die stap niet wagen. Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Dat maakt detacheren zo leuk.’’

Net als Sandra aan de slag bij Public Support?

Public Support vindt een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Zo houden we je reistijd bijvoorbeeld zo kort mogelijk en hebben we aandacht voor wat jij nodig hebt om je goed te voelen. Benieuwd naar wat we voor jou en jouw carrière kunnen betekenen? Vind hier ons secretariële vacatures!